RSS

BUAT RENUNGAN ANAK-ANAK TERSAYANG

Aku yang banyak berdosa..

Siapalah aku tanpa pertolongan Engkau Tuhanku.
Aku langsung tak layak bergelar sebagai hambaMu
kerana saban hari lagakku dan sikapku denganMu
tak melayakkan aku bergelar hambaMu.
Aku masih membesar dan mengutamakan yg selain dariMu.
Aku sedar semua itu salah tapi aku lemah.
PertolonganMu amat ku harapkan Tuhanku.
Bantulah aku selalu, jauhi aku dari kelalaian.
Aku sedar tapi aku lemah.
Mazmumah ku terlalu tebal,
mahmudahku hampir tiada aku rasa.
Ampunkanlah aku wahai Tuhan.

Bantulah aku didalam aku membaiki diri ini.
Pimpinlah aku untuk mendekatkan diri kepadaMu.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

..Bersedihlah dengan dosa di dunia ini,
agar di Akhirat bergembira.
Menangislah di dunia ini
agar di Akhirat kita ria dan ceria.
Bersusah2lah kita dengan hak Allah di dunia ini,
agar di Akhirat kelak kita dipermudah
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

..Pemurah tidak mesti setelah kaya,
kerana pemurah itu bermacam-macam caranya,
dengan harta, dengan kemesraan, dengan senyum,
dengan fikiran, dengan ilmu,dengan tenaga,
dengan kemaafan, dengan berlebih kurang,
dengan bertolak ansur, dengan lapang dada
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Lelah, tersinggung, terhina, kekurangan wang, terkena penyakit,
dan masih banyak lagi masalah yang akan membuat orang menjadi
goyah, tapi kalau terkelola hatinya, subhanaLLAH!
ia tetap akan punya nilai produktif.
Banyak orang yang terlalu memikirkan kecerdasannya,
memikirkan kesihatan fizikalnya,
tapi sangat sedikit memikirkan keadaan hatinya.
Kalaulah kita harus memilih, seharusnya kita
banyak meluangkan waktu untuk memikirkan HATI ini.
Karena jika HATI ini baik, yang lainnya pun menjadi baik,
InsyaALLAH.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

KEWUJUDAN CINTA

Dalam gelita ia datang menerjah
Terpinga aku menerima
Tak pernah kurasa begini
Meraba-raba mencari sinar
Suluhan menerangi hasrat hati

Suluhan itu hadir jua
Namun setelah aku terluka
Dalam aku meraba mencarinya
Stalagtit dan Stalagmit mencalariku

Kristal nan indah tapi rapuh
Megah memilikinya
Dikelong elok jangan tercicir
Digenggam erat tapi perlu ada lembutnya
Jangan sampai pecah berderai
Nanti serpihan melukai lagi

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 kata mereka: